Artikelnummer: 182-0137-L
NYA CONCEPT-X ÄR COOLT OLD-SCHOOL MEN UTAN
KOMPROMISSER. DEN ÄR BÅDE RÅ OCH MINIMALISTISKT
MED SINA RENA AVSKALADE DESIGN OCH UTAN SYNLIGA
VENTILER. BARA DE SEX SKÅRORNA I FRONT OCH EN PER
SIDA BAK PÅ HJÄLMEN.
Trots retrostilen har denna modell självfallet få genomgå Arais strikta
interna krav och tester. Så under de aggressiva linjerna finns ett
starkt och lätt skal men den jämna och runda formen som hjälper till
att absorbera och slå undan slagkrafterna. Av samma anledning
använder Concept-X VAS-VC-systemet, vilket sänker visirens
monteringsläge med en hållarfri mekanisk look. För komforten och
bekvämligheten dras luft effektivt genom en flerstegskanal i
EPS-innerfodret och släpper ut den vid den bakre nackkragen. I
inredningen används många av samma material som i Arais
racingmodeller. Även om den flörtar med det förflutna så är
Concept-X mycket väl en hjälm för nutiden. Redo för en hel
generation av moderna motorcyklister som kräver en ny hjälm i en
klassisk stil. Men detta med en prestanda och komfort bara en Arai
kan ge. Concept-X eleganta yttre skal döljer en hemlighet, Arais
första integral med inre ventilationssystem. Sval luft matas in i
EPS-fodrets dolda flerstegskanal genom den justerbara hakventilen
samt visirens brynventiler. Varm luft dras genom tre inre
ventilöppninger genom det negativa trycket som skapas av
Venturi-porten vid basen på hjälmens baksida. Den har även FFS
(Free Flow System) vilket skapar luftflöde under hjälmen som
minskar vindbrus och turbulens samtidigt som utloppet av varm luft
ökar. Skalkonstruktionen PB e-cLc (Peripherally Belted e-Complex
Laminat construction) är tillverkad för lätt styrka och utformad för slå
undan och sprida slagkrafter. Nya material har använts för att ersätta
AR-mattan som mittlager (vilket resulterar i en väsentlig viktminskning)
medan de håller samma styrka som Arai PB-cLc-konstruktion.
Med VAS (Variable Axis System) sänks visirets monteringsposition.
Detta ger en betydligt större och jämnare yta ovanför testlinjen för
SNELL-normen och ökar den viktiga kanande effekten som Arai
kallar “glancing off’’, egenskaper som behövs vid verklighetens slag
mot hjälmen vid olyckor. Brynventiler som leder leder luft till sidan av
hjässan vilket är unikt för Arai och justerbar ventil vid hakan. Dubbla
nackventiler för utsläpp, dubbla ljudämpade sidoutsläpp och fast
hakspoiler. Visiret är förberett för Pinlock Max Vision vilket medföljer i
lådan och visirlåsningen är hämtad från deras Formel-1 hjälmar. Pro
Shade System (solvisir) kan eftermonteras och det finns ett stort
urval av andra visir. Hela interiören är utbytbar och tvättbar och har
en klimatliner. Fickor för hörlurar och kindkuddarna har Facial
Contour System (FCS) för en bra komfort. På kindkuddarna
och
tinningskuddarna finns ett avtagbart 5mm lager för att kunna
anpassa formen. Tunn vaddering vid hakan för mer plats i fronten.
Kindkuddarna har även Emergency Release System (ERS) för att
hjälpa räddningspersonal vid ett läge då hjälmen behöver tas av
försiktigt. Det sitter ett andningsskydd vid näsan och dragskydd
under hakan. Certifierad enligt ECE 22-05 och överstiger Arais
strikta interna krav.