Artikelnummer: 187-0164
NYA CONCEPT-XE ÄR COOLT OLD-SCHOOL MEN UTAN KOMPROMISSER. DEN ÄR BÅDE RÅ OCH MINIMALIS- TISKT MED SINA RENA AVSKALADE DESIGN OCH UTAN SYNLIGA VENTILER. BARA DE SEX SKÅRORNA I FRONT OCH EN PER SIDA BAK PÅ HJÄLMEN. MEN TROTS RETROSTILEN HAR DENNA MODELL SJÄLVFALLET FÅ GENOMGÅ ARAIS STRIKTA INTERNA KRAV OCH TES- TER. SÅ UNDER DE AGGRESSIVA LINJERNA FINNS ETT STARKT OCH LÄTT SKAL MEN DEN JÄMNA OCH RUNDA FORMEN SOM HJÄLPER TILL ATT ABSORBERA OCH SLÅ UNDAN SLAGKRAFTERNA.
Av samma anledning använder Concept-XE VAS-VC-systemet, vilket sänker visirens monteringsläge med en hållarfri mekanisk look. För komforten och bekvämligheten dras luft effektivt genom en flerstegskanal i EPS-innerfodret och släpper ut den vi det bakre nackkragen. I inredningen används många av samma material som i Arais racingmodeller. Även om den flörtar med det förflutna så är Concept-XE mycket väl en hjälm för nutiden. Redo för en hel generation av moderna motorcyklister som kräver en ny hjälm i en klassisk stil. Men detta med en prestanda och komfort bara en Arai kan ge. Concept-XE eleganta yttre skal döljer en hemlighet, Arais första integral med inre ventilationssystem. Sval luft matas in i EPS-fodrets dolda flerstegskanal genom den justerbara hakventilen samt visirens brynventiler. Varm luft dras genom tre inre ventilöppninger genom det negativa trycket som skapas av Venturi-porten vid basen på hjälmens baksida. Den har även FFS (Free Flow System) vilket skapar luftflöde under hjälmen som minskar vindbrus och turbulens samtidigt som utloppet av varm luft ökar. Skalkonstruktionen PB e-cLc (Peripherally Belted e-Complex Laminat construction) är tillverkad för lätt styrka och utformad för slå undan och sprida slagkrafter. Nya material har använts för att ersätta AR-mattan som mittlager (vilket resulterar i en väsentlig viktminskning) medan de håller samma styrka som Arai PB-cLc- konstruktion. Med VAS (Variable Axis System) sänks visirets monteringsposition. Detta ger en betydligt större och jämnare yta ovanför testlinjen för SNELL-normen och ökar den viktiga kanande effekten som Arai kallar “glancing off’’, egenskaper som behövs vid verklighetens slag mot hjälmen vid olyckor. Brynventiler som leder leder luft till sidan av hjässan vilket är unikt för Arai och justerbar ventil vid hakan. Dubbla nackventiler för utsläpp,dubbla ljudämpade sidoutsläpp och fast hakspoiler. Visiret är förberett för Pinlock Max Vision vilket medföljer i lådan och visirlåsningen är hämtad från deras Formel-1 hjälmar. Pro Shade System (solvisir) kan eftermonteras och det finns ett stort urval av andra visir. Hela interiören är utbytbar och tvättbar och har en klimatliner. Fickor för hörlurar och kindkuddarna har Facial Contour System (FCS) för en bra komfort. På kindkuddarna och tinningskuddarna finns ett borttagbart 5mm lager för att kunna anpassa formen. Tunn vaddering vid hakan för mer plats i fronten. Kindkuddarna har även Emergency Release System (ERS) för att hjälpa räddningspersonal vid ett läge då hjälmen behöver tas av försiktigt. Det sitter ett andningsskydd vid näsan och dragskydd under hakan. Certifierad enligt ECE 22-06 och överstiger Arais strikta interna krav.